منتدى سفنكس للعربيات

مرحبا بالزائر الكريم..
ارجو ان تستمتع معنا فى المنتدى..
واتمنى ان تشارك معنا
و يشرفنا زيارتك مره اخري

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى سفنكس للعربيات

مرحبا بالزائر الكريم..
ارجو ان تستمتع معنا فى المنتدى..
واتمنى ان تشارك معنا
و يشرفنا زيارتك مره اخري

منتدى سفنكس للعربيات

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدى سفنكس للعربيات

منتدى متخصص فى السيارات بجميع انواعها

عمر المنتدى بلأيام 5340
 
عدد المنتديات 102
 
 
 
عدد المواضيع 472
 
 
مرحبا واهلا بالعضو الجديد
Gony
 
 
 
للدخول لصفحة المنتدى على الفيس بوك
أضغط هنا


 
منتدى متخصص فى السيارات بجميع انواعها
 
 
مساحة مخصصه لأعلانات الأعضاء
مدونتى على wordpress
 
 
مدونة المنتدى الإلكترونية على بلوجر
 
 

    السيراتو المعدلة بماتور جديد 140 حصان

    osama_ruan
    osama_ruan
    عضو جديد
    عضو جديد


    عدد المساهمات : 16
    نقاط : 50
    السٌّمعَة : 6
    تاريخ التسجيل : 28/04/2010

    بطاقة الشخصية
    sphinx: 5

     السيراتو المعدلة بماتور جديد 140 حصان Empty السيراتو المعدلة بماتور جديد 140 حصان

    مُساهمة من طرف osama_ruan الإثنين سبتمبر 27, 2010 12:48 am

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    صباح الفل على الكياويه

    واحشننى جدا جدا

    بقالى كتير معملتش مواضيع فى القسم

    والنهارده جايبلكم أهم موضوع لازم نتكلم فيه وخبر لسه طازه

    من شويه فتحت موقع كيا كوريا ولقيت ان السيراتو بقت بتنزل بالموتور الجديد اللى هاينزل فى الالنترا الشكل الجديد


    اللى هو GDI Gasoline Direct Injection قوته 140 حصان وعزم 167 نيوتن Smile

    والموتور دا غير انه بيتميز بقوته لكن برضه من أهم مميزاته هو استهلاكه للبنزين , اللتر بيمشى 16.5 كم يعنى فى الصفيحه 330 كم

    دا بالاضافه انها بتنزل بفتيس 6 نقلات مانيوال و 6 نقلات تبترونيك زى اللى بينزل فى الالنترا الجديده والسوناتا والجينسيس والكيا كادينزا والاوبتيما

    التعديلات دى موجوده فى السيراتو السيدان والهاتش باك , عشان فى ناس كانت فاكره ان الهاتش باك بس هى اللى هاتبقى بالتعديلات دى

    ولاحظت كمان اختلاف فى شكل الجنوط ال 16 وال 17

    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

    ودا اللينك للى عايز ينزل البروشور الكورى


    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

    المواصفات:


    1 - اوتوماتيك تيبترونيك 4 نقلات
    2 - ABS + EBD

    3 - باور هيدروليكي حساس للسرعة

    4 - عدد 2 وسادة هوائية

    5 - مرآة داخلية ذاتية التعتيم

    6 - فوج لايت

    7 - جنوط 17 إنش و كاوتش Low Profile

    8 - راديو وسي دي مع تحكم في عجلة القيادة

    9 - مدخل AUx - USB - iPod

    10 - مخرج كهربائي 12 فولت بدون ولاعة

    11 - فرش داخلي من الجلد (الكراسي - عجلة القيادة - مسند المرفق- عصاية الفتيس)

    12 - حساسات ركن خلفية

    13 - الدخول و إدارة المحرك بدون مفتاح

    14 - ريموت كنترول للفتح و الغلق و فتح الشنطة و البحث عن السيارة

    15 - حساس لإضاءة الأنوار اوتوماتيكيا .

    16 - أكر خارجية نيكل - شكمان نيكل

    الموتور :



    - موتور السيارة قوي بشكل ملحوظ يتمتع بعزم عالي يظهر في المطالع و التحميل و سرعة التجميع على سرعات عالية .


    - صوت الموتور مسموع (بغض النظر عن أن البعض يراه رياضيا جميلا أو نشازا مزعجا) ولكنه ليس مسموعا من المقصورة مثل الأوكتافيا مثلا . و بعلى بشكل واضح لو قرصت على العربية.


    - الموتور يعمل بجنزير للكاتينة timing chain وليس بسير belt مثل السيراتو القديمة (يعني في اختلاف في الموتورين وهما ليسا نسخة واحدة)..و ممكن ده يكون أحد أهم أسباب ارتفاع الصوت .


    - حوض الموتور واسع وواضح ..بدون الإضرار بتقفيل المحرك بشكل أنيق

    يوجد مسافة تقارب الأربعين سنتي مترا موزعة بين الواجهة و الموتور و الموتور و الصدر و هذا مطمئن نوعا ما .


    - يوجد عوازل حرارية خلف الموتور و على الشكمان ...كفائة العوازل 8/10 لأن مع السفر الطويل تحس بدفء في الكونسول أسفل الكاسيت (ليست حرارة ..مجرد دفء)


    - رادياتور السيارة كبير بسكل ملحوظ مع مدخل هواء بارد في مقدمة السيارة تماما

    الفتيس (ناقل الحركة):

    - الفتيس من نوع الزجزاج و هو محتاج شوية تعود لما تنقل من النوع المستقيم ...لكنه بعد التعود ظريف ...


    - عصاية الفتيس ملمسها غاية في الجمال لأنها كروم و جلد


    - المهم ...التيبترونيك ...استجابة ممتازة جدا - عزم قوي جدا على كل النقلات


    - ((( ولكن ))) يعيب السيارة و بشدة وجود 4 نقلات فقط ...وده بيعلي صوت الموتور على السرعات العالية و كان ممكن يقلل استهلاك البنزين .


    العربية محتاجة نقلة كمان ...


    ولكن للعيب ميزة أخرى ...تجميع ممتاز على السرعات العالية .

    الثبات:


    وده أقوى مزايا العربية ..لم اتوقع هذا القدر من الثبات من سيارة اسيوية بعد المازدا و الهوندا و تحديدا سيارة كورية بشكل قاطع


    ثبات السيارة ملحوظ و متفوق ..


    على الطرق المستقيمة الثبات ممتاز و لن تشعر بالسرعة حتى 180 كم في الساعة وده عادي مش ميزة جامدة يعني )


    لكن هاكون محدد أكتر ..الثبات الفعلي المحسوس بدون أدنى شعور بالسرعة في القيادة هو 165 كم/س و بعد ذلك تحتاج لتركيزك الطبيعي على السرعات العالية حتى 170 كم


    بعد 175 كم ستبدأ بالشعور بدفع الهواء أسفل السيارة بسبب ارتفاعها عن الأرض و ستحتاج لتركيز أكبر في التحكم
    * على المنحنيات تظهر جودة التصميم ..شعور عميق بتماسك السيارة مع نفسها و مع الطريق الملفات العادية ممكن تاخدها 150 كم/س لو بتسوق كويس


    بس أنا اندفعت وأنا باجرب في ملف مقفول شوية (تقريبا 110 درجة مع تغيير الحارات) على سرعة 130 وكانت النتيجة ان العربية سابت من ورا و لأني كنت باجرب فا متوقع اي حاجة الحمد لله لحقتها و الحقيقة برضه ..العربية لمت نفسها معايا بشكل متعاون جدا جدا جدا جدا .


    وهنا نقطة تستحق التوقف ...من اتخذ قرار انتزاع الـESP من أحشاء منظومة الثبات بالفعل ظلم السيارة ظلما مبرحا ...كأنه شال شال الكريزة و الكريمة من التورتة .


    مش باتكلم من منطلق ان الأداء حاليا سئ ..أبدا ..


    باتكلم من منطلق تخيل هذا الأداء في المنحنيات في مساندة نظام الثبات الإليكتروني ...ياخسارة



    الفرامل :


    أحد نقاط فخر هذه السيارة أيضا ومن أكثر ما يعجبني فيها


    وجود فرامل قرصية مهواة أماما و خلفا ..

    الـABS و الـEBD فعالين و نشطاء جدا و تأثيرهم ملحوظ تماما و ليسوا كمالة عدد ..أبدا


    حساسين جدا و بيشتغلوا وقت اللزوم و ساعات بيتلككوا علشان يشتغلوا

    فرامل السيارة تستطيع ايقافها بكفاءة كاملة من سرعات عالية لسرعات أقل كثيرا و للتوقف أيضا مع ضغطك الشديد طبعا على الدواسة و الشعور الجميل بالكركبة تحت رجلك ...


    أكتر حاجة باحب أعملها على الطريق ...أجري أجري و أقف قبل المطب على طول ...


    و كان في عربية اسيوية تانية (محترمة مش أي كلام) بتجري جنبي فرملنا قبل المطب مع بعض من سرعة واحدة تقريبا ..انا لحقت نفسي و هوا عمل Landing بعد المطب بمتر كده .



    عجلة القيادة : التحكم و التوجيه


    التحكم جيد جدا و دقيق خصوصا على السرعات المتوسطة 60-100 فهو رائع و استجابة عجلة القيادة الصغيرة مرضية جدا .


    التحكم بيتقل مع السرعات و لمنه غير مرضي كثقل على السرعات فوق 140 (عجلة القيادة أخف مما يجب)


    تضاريس الطريق تؤثر على توجيه عجلة القيادة أيضا بشكل ملحوظ ..


    و ده سبب ان الكتير بيشتكو ان العربية "بتحدف" و ده بعد تجارب كتيره وجدته انه بسبب تأثير انحناء الطريق على التوجيه و دي حاجة مضايقاني جدا جدا في العربية .


    طبعا زي ما قولت فوق ...باور العربية هيدروليك زيت MANDO وليس كهربائي مثل الإلنترا

    أحد اقوى عيوب السيارة ...قطر الدوران الكبير ..بسبب الجنوط تقريبا ..


    الركنة في الجراجات غير مريحة وحتاجة تيجي على مرتين


    الركنة في المساحات الضيقة ...مستحيلة (انا جربت اركنها في حتت ضيقة بالظبط كتير لحد ما طلع عيني..و الناس فاكرينني باتعلم سواقه) ودي حاجة سخيــــــــــــــفة برضه


    بس طبعا انا موافق مادامت ثمن للجنوط الكبيرة و الكاوتش العريض .



    الإرتفاع عن الأرض :


    عالية و تعدي فوق البلاعات و المطبات زي الفل
    ده بتاع نايل موتورز
    مع التحميل ..شخصين ورا مع حمولة شنطة كاملة ...لن أشعر بتغير في الإرتفاع (قد يكون طبعا هناك هبوط ولكنه لم يؤثر على اسلوب القيادة نهائيا) .


    التكييف :


    تكييف العربية لا شك انه قوي ..
    ولكن قوته لا تكمن في قوة تبريده بقدر ماتكمن في قوة دفعه للهواء


    التكييف رقمي بسيط و فعال مع التحكم في درجة العرارة و بيان الحرارة الخارجية .


    التكيف قادر على دفع الهواء للركاب الخلفيين بشكل مؤثر جدا و نشر التبريد في المقصورة بكفاءة عالية .


    صوت هواء التكييف مع المروحة على أعلى درجة مزعج.


    ملحوظة : تكييف التويوتا تحديدا أقوي و أفضل طبعا.


    تأثير التكييف على الموتور ..شبه معدوم مش هاتحس بيه أبدا الا لو بتشد بالعربية و الثانية تفرق .


    وحدة الصوت :


    صوتها حلو و استخدامها سهل وممكن تظبطها و تاخد صوت اقوى شوية ..مش هاركب سماعات ان شاء الله .


    الراديو جيد وحساس و بيلقط كويس ..مش زي راديو الأوكتافيا مثلا ..


    كان المفروض ان السي دي يكون تشاينجر بس جابر عبد الشهيد (ضحك عليا) و جابها اسطوانه واحدة مع وعد بتغييره في الدفعات الجاية (ان كان لنا عمر)



    استهلاك الوقود :


    متواضع ..لا يحسب من مزايا السيارة


    التانك كاملا ما بيكملش 600 كم على طريق مفتوح (مشوار الساحل بس عمل تقريبا 600 و كله طوالي شوت واحد)


    جوه المدينة الصفيحة بتعمل تقريبا 200-230 كم


    معدل الاستهلاك داخل المدينة 10-11 لتر /100كم


    أفضل معدل الاستهلاك على الطريق 7.4 على سرعة 110 كم/س


    عداد الإيكونومي ....بيدي قراية لمسافة ...و العربية تمشي مسافة أطول و يرجع يغير الكلام


    وده بيحصل على سرعة ثابتة و حمولة ثابتة و اتجاه ثابت خلال ثلاث ساعات ..بس هو دايما بيديك مسافات أقل من اللي البنزبن بيمشيها يعني لو مشيت وراه تبقى في أمان اكتر .

    حساسات الرجوع للخلف :


    مدى احساساها واسع و ممتاز و بيجيب الأرصفة الواطية و العوائق اللي جنب العربية كمان

    المقصورة الداخلية :

    حقيقة بدون خلاف ..العربية دي واسعة من جوا من قدام ومن ورا ومن قدام بشكل كبيــــــر.


    الفرش الجلد فاخر و جيد و حمول جدا
    الإضاءة الداخلية (متعة بالليل) و بالنهار الحقيقة لأن العدادات منورة على طول .
    زرار التحكم فيها عملي و قريب من اليد .


    الشنطة :


    واسعااااااااااااااااااااااااااااااااااا خدت حاجات كتير قوي قوي مع امكانية الطي طبعا

    زراير الطي في الشنطة مش في الكراسي ..مش هاتحتاج تفتح الباب اللي ورا علشان تنيم الكراسي ودي بتنفع في الجراجات الضيقة .



    قوة الصاج و تقفيل الجسم :


    الباب الخلفي و الشنطة و الفرف الخلفي :جيد جدا (لصغر المساعة ووجود ثنيات سوك)


    الباب الأمامي و الكابوت : مقبول جدا (مش ضعيف)


    الرفرف الأمامي (بسكوته) بالذات الجزء الخلفي منه

    مع امكانية رفع و انزال مستواها .


    اه وعلى فكره

    الكوبيه نفس الكلاااااااااااااااااام Smile


    ايه رأيكم فى الكلام دا

    ياترى هانشوفوا فى مصر قريب

    ولا هايطلع الكلام دا كله مخصص للسوق الكورى والكلام اللى يسد النفس دا Sad

    ان شاء الله لازم نشوف التعديلات الجديده دى عندنا فى مصر

    سواء وكيل او خليجى او اللى بتيجى من كوريا مباشرة

    العربيه كدا بجد بقت ماشاء الله وهم اكتر ماهى وهميه

    اى حد كان ليه تعليق ان الموتور تعبان و 124 حمار والكلام دا محدش هايقدر يقوله بعد كدا

    واللى مش عاجبه اداء الفتيس ال 4 نقلات هايبقى معاه فتيس تحفه

    وكمان الالنترا الجديده لما تنزل مصر مش هاتكتسح زى مافى ناس كتير متخيله لان مش هايبقى ليها اى مميزات غير الشكل الجديد وقاعدة العجلات الأكبر

    والاوبشنز والسعر بقى هما اللى يحكموا


    منتظر اراءكم وتعليقاتكم وطبعا ياريت نحاول نعرف اى جديد بخصوص نزولهامصر




    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

      الوقت/التاريخ الآن هو الأحد نوفمبر 24, 2024 8:16 pm