منتدى سفنكس للعربيات

مرحبا بالزائر الكريم..
ارجو ان تستمتع معنا فى المنتدى..
واتمنى ان تشارك معنا
و يشرفنا زيارتك مره اخري

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى سفنكس للعربيات

مرحبا بالزائر الكريم..
ارجو ان تستمتع معنا فى المنتدى..
واتمنى ان تشارك معنا
و يشرفنا زيارتك مره اخري

منتدى سفنكس للعربيات

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدى سفنكس للعربيات

منتدى متخصص فى السيارات بجميع انواعها

عمر المنتدى بلأيام 5337
 
عدد المنتديات 102
 
 
 
عدد المواضيع 472
 
 
مرحبا واهلا بالعضو الجديد
Gony
 
 
 
للدخول لصفحة المنتدى على الفيس بوك
أضغط هنا


 
منتدى متخصص فى السيارات بجميع انواعها
 
 
مساحة مخصصه لأعلانات الأعضاء
مدونتى على wordpress
 
 
مدونة المنتدى الإلكترونية على بلوجر
 
 

4 مشترك

    عيوب ومميزات الفيرنا

    ahmedryan
    ahmedryan
    Admin
    Admin


    عدد المساهمات : 287
    نقاط : 957
    السٌّمعَة : 2
    تاريخ التسجيل : 13/04/2010
    العمر : 53
    الموقع : https://sphinx.mam9.com/forum.htm

    بطاقة الشخصية
    sphinx: 10

    عيوب ومميزات الفيرنا Empty عيوب ومميزات الفيرنا

    مُساهمة من طرف ahmedryan الأربعاء مايو 12, 2010 1:42 am

    المحرك

    و هو 1600 ثنائي الكامه DOHC 106 حصان

    بيعطى قدره حصانيه (106 على 5800 r bm )

    اقوي ما يميز العربيه و نقطه تميزها الرئيسيه عن منافسيها اللانوس و الاسبيرانزا a516
    واعتقد انه الي اكسبها شهرتها و انتشارها ايضا " و خصوصا بين الشباب محبي السرعه "
    لانه فعلا يعطيك اغراء غير طبيعي للجري و ثقه غير طبيعيه انك ممكن تتجاوز اي عربيه
    لوحه العدادات بالفيرنا هي الخاصه ب 1500 لان الموتور ال 1600 سرعته القصوي تصل لحوالي 220 !!!

    صوت الموتور نفسه هادي و لكن يظهر صوته في الفيرنا لقله العزل الموجود بالكبوت و الدليل اركب الماتركس و الجتز و مش هتسمعه خالص مع انه نفس موتور لفيرنا

    تأثير التكييف ممتاز و تاثيره على العربيه بسيط جدا بالمقارنه بعربيات تانيه كتير هو طبيعى انه بياثر على ادء العربيه لكن تقدر و انت مشغل التكييف انك تعمل كل اللى انت عاوزه بعكس عربيات تانيه بتحس انك راكب بطه

    استهلاك البنزين حوالي 10 كيلو لكل لتر تقريبا بالتكييف و هي نسبه معقوله بالنسبه لعربيه 1600

    الفتييس

    وضعيته مريحه لليد و خصوصا لو العربيه فول اوبشن مع موجود مسند اليد

    اول ماستلمت العربيه حسيت فيه بخشونه لكن بالتدريج بقي تمام جدا حبيت بس اذكر المعلومه دي علشان فيه ناس بتقلق من النقطه دي بعد ماتستلم العربيه
    ملحوظه :العربيه تصل لاحسن اداء ليها علي 5000 كيلو يعني قبل كده ممكن تلاقي حاجات مش مظبطه او الاستهلاك عالي عن المعدل الي كاتبه او الصوت عالي متقلقش زي مالناس فعلا نصحتني و فعلا لقيته ان فعلا العربيه بتبقي حاجه تانيه خاااااااااااالص

    نظام التعليق


    هي ممكن تكون طريه شويه بس يعتمد عليها فعلا
    و ده بسبب اعتمدها على نظام التعليق المنفصل لكل عجله فى الخلف المعروف ب ماكفريسون
    العفشه فعلا من كلام اصدقاء كثيريين معهم السياره منذ فتره كبيروه و قطعوا بيها كيلو مترات عده يعتمد عليها بجداره

    لكن ما يعيبنا هنا هو ان العربيه منخفضه و سهله الحك في اي مطب لو كان حد قاعد علي الكنبه و ده سببه الشكمان المصري المنتج بمصانع ابو اليزيد و الي منجحش من وجهه نظري يصمم شكمان كمثيله الكوري بحيث يكون صغير الحجم و بالتالي يقل الاحتكاك في المطبات (و ده بسبب ان عفشتها الخلفيه طريه جدا مما يسبب انخفاض السياره )
    لكن برضه ولله الحمد الفيرنا مصفحه من اسفل فمتقلقش اوي من الاحتكاك مش هيضر بالعربيه
    ارجحها في قوه العفشه عن اللانوس و اللاسبيرانزا
    لكنها من حيث موضوع ارتفاعها عن الارض و الحك و حلافه الافضليه للانوس و الاسبيرانزا

    الباور

    هيدروليك متوسط النعومه يتيح لك التحكم بكفائه في السياره

    الفرامل

    هي لا تتتناسب مع الموتور ال 1600 و قوته الصراحه لكن ادائها معقول (لكن فى سرعات حتى 120 جيده و الاداء متميز فى الفرامل احسن من الانوس بكثير و يمكن ملاكها نفسهم اشتكوا منها كتير لكن بعد 120

    الثبات

    بعكس مايقال عن السياره اري ان ثباتها معقووووووول جدا حتي 120 و بعد كده يأخد في الانخفاض و اعتقد انه بيبقي في الضياع بعد ال 150 بس
    ممكن حد يقولي ايه الطريق الي يتمشي فيه علي اكتر من 120 في بلدنا و متلاقيش فيه نئره و لا مطب و لا حد بيعدي الشارع ادامك

    المناوره بالعربيه و التحكم رائع حتي سرعه ال 100 و يأخد في الانخفاض بعد ذلك
    و لازم نحط في الاعتبار ان دي سياره مدينه لا هي سياره طرق سريعه و لا سياره سباقات فمش مطلوب منها اكتر من كده و عامه الي عاوز يجري اكتر من كده يا يجنط و تأثير التجنيط حلو جدا مع الي جنطو خصوصا جنوط 15يا يركب عربيه اكبر

    الابعاد


    العربيه سهله القياده جدا و ابعادها واضحه الكبوت مرئي للسائق و كذلك الشنطه عامه ابعادها من السهل جدا جدا التعود عليها و مش هتاخد وقت فيها و اعتقد انها افضل من اللانوس و الاسبيرانزا في النقطه دي


    الوسع الداخلي


    في الامام مفيش مشاكل واسعه و وضعيه قياده مريحه الخلف يعبيها الضيق " مقارنه باللانوس و الاسبيرانزا" هي تشيل 3 اه بس مش هيكونو مرتاحين

    المقاعد

    مصريه و مش مريحه اوي لكنها تعطي وضعيه قياده جيده و بالطبع مزوده بامكانيه تعديل مستوي الظهر و مستوي بعد الكرسي عن عجله القياده ( لكن قعدتها اريح من الانوس و الاسبرنزا بشهاده من ملاك السياره نفسهم )


    الشنطه

    امكانيه فتح الشنطه و التانك من الداخل بالفول اوبشن
    واسعه جدا اوسع من شنطه اللانوس " تشعر ان مصمم الفيرنا اهتم بالشنطه علي حساب الكنبه و مصمم اللانوس اهتم بالعكس "
    يوجد ذراع فتح الشنطه من الداخل في الفول اوبشن و لايوجد في الهاف
    و يمكن ثني الكنبه الخلفيه لتوسيع الشنطه
    الاستبن و الكوريك في مكانهم المعتاد اسفل السجاده

    التكييف

    ممتاز جدا في تبريده
    طبعا بكر مش تاتش بكل الخصائص العاديه دوره هواء مفتوح ام مغلقه بارد/ساخن الهواء للوجه او للوجه و الارجل و هكذا
    التأثير علي السحب بسيط لقوه الموتور

    الاضائه الداخليه

    عدد مصباح واحد في منتصف السقف متوسطه القوه و غير مزود بمصابيح للقرائه في الهاف و مزود ه بها في الفول اوبشن

    مساحه التخرين الداخليه

    عدد 2 درج بالتابلوه و 3 بالهاف اوبشن اذا حسبنا مكان ساعه التابلوه مساحه تخرين

    النظام الصوتي

    الهاف اوبشن كاسيت شرايط ماركه رودستار متوسط الجوده
    الفل ابشن سي دي رودستار متوسط الجوده ايضا
    الكاسيتات دي طبعا مصريه التقفيل

    السماعات انتاج شركه جولد ي تقريبا هي عامه مصريه و بصراحه غير جيده

    العزل

    متوسط الكفائه بالنسبه لعزل الطريق لكن صوت الموتور مسموع بوضوع لضعف عزل الموتور

    الاطارات

    اما اطارات نسر مصري
    او لاسا تركي
    و انصح بتغييرها
    غير جيده
    المشكلات التي واجهتني علي مدار سنتين من الاستخدام من يناير 2008

    الطنابير اتغيرت فى الضمان

    سوسته الشكمان و غيرتها ب 60 جنيه و مصنعيه 30 (باظت بسبب خبطه الشكمان فى الرصيف اثناء رجوعى للخلف

    مميزات اضافيه

    الفول اوبشن بتنزل بمفتاح ريموت و كمان نور الصالون لما بتغلق العربيه بالريموت بينطفى تدريجيا و دى بصراحه ميزه لذيذه

    ايضا لو بليل و ركنت العربيه و النور شغال بمجرد ما انك تشيل المفتاح من الكونتاكت النور ينطفى تلقائيا و ايضا بمجرد ما تشيل المفتاح من الونتاكت كل ماهو شغال بالكهرباء ينغلق اتوماتكيا

    امكانيه تعديل وضع عجله القياده موجوده فى الفول اوبشن ايضا

    فتح الشنطه و التانك من الداخل برضو موجوده فى الفول اوبشن فقط

    فتح الشنطه على الكنبه الخلفيه فى الفول اوبشن و دى بتدى مساحه تخزين رهيبه


    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    avatar
    govan
    عضو جديد
    عضو جديد


    عدد المساهمات : 1
    نقاط : 1
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 22/05/2010

    عيوب ومميزات الفيرنا Empty رد: عيوب ومميزات الفيرنا

    مُساهمة من طرف govan السبت مايو 22, 2010 6:53 pm

    جاااااااااااااااامد الموضوع ده
    المهندس
    المهندس
    المدير العام
    المدير العام


    عدد المساهمات : 169
    نقاط : 515
    السٌّمعَة : 9
    تاريخ التسجيل : 07/05/2010
    العمر : 40
    الموقع : https://sphinx.mam9.com/forum.htm

    بطاقة الشخصية
    sphinx: 8

    عيوب ومميزات الفيرنا Empty رد: عيوب ومميزات الفيرنا

    مُساهمة من طرف المهندس الأحد مايو 23, 2010 12:49 am

    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
    avatar
    salam sadek
    عضو جديد
    عضو جديد


    عدد المساهمات : 2
    نقاط : 2
    السٌّمعَة : 5
    تاريخ التسجيل : 05/03/2011

    عيوب ومميزات الفيرنا Empty رد: عيوب ومميزات الفيرنا

    مُساهمة من طرف salam sadek الأحد مارس 06, 2011 9:20 pm

    [size=24]هل ممكن مقارنتها مع byd f3 وايهما افضل؟[/size]

      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة نوفمبر 22, 2024 12:50 am